رئيس مجلس التحرير
د. محمد الباز
تقارير وتحقيقات
الإثنين 30/مارس/2020 - 10:14 ص

عبر الإيميل.. وثيقة تفضح تحركات الإخوان لاستغلال أزمة كورونا

الإخوان
الإخوان
أحمد ونيس
aman-dostor.org/31404

على مدى الأيام الماضية تحاول جماعة الإخوان الإرهابية، استغلال أزمة فيروس كورونا، حيث حاولت اللعب على جميع الأوتار من بينها العمل على المطالبة بالإفراج عن المساجين التابعين لهم وتحريض عناصرها للانقلاب على قرارات الدولة المصرية من خلال عدة تحركات داخلية وخارجية.

وآخر هذه التحركات الوثيقة التي حصلت عليها "الدستور" وهي عبارة عن بريد إلكتروني تقوم الجماعة بإرساله لعناصرها، ومطالبتهم بتنفيذ هذه الطلبات، حيث حملت عنوان "الرسالة دى ممكن تنقذ حياتك من كورونا" من إيميل "احموا مصر من الكورونا‎" [email protected]، وذلك حسبما كشف الباحث في شئون الحركات الاسلامية محمد مختار قنديل.

وقال مختار لـ "الدستور"، إن "الإخوان يحاولون استغلال الأحداث والوباء للإضطراب وعدم الاستقرار، حيث استعانة الجماعة الارهابية بشركة "SendinBlue" للتسويق، باعتبارها من الأفضل في التسويق الإلكتروني خاصة فيما يتعلق بالتسويق بالبريد الإلكتروني.

وجاء في نص الرسالة: "انتشار الفيرس، وبتقول إن الدولة قفلت الأماكن بتاعت التجمعات كخطوة إشادة يعني، المهم بعد كدا اتجهوا لثقافة الـ"بس" وقالوا "بس فيه مكان تجمع وحيد الحكومة ناسياه. المكان ده كمان مكان مفيهوش أدوات نضافة وفى الأغلب بيبقى قذر جدًا وحتى الصابون أحيانًا مبيبقاش موجود فيه، وفوق كل ده المكان ده مفيهوش أي رعاية صحية على الإطلاق، لو تعبت هناك صعب تشوف دكتور. والأخطر من كل ده إن المكان ده موجود فى وسط مناطق سكنية مكتظة بالسكان وأهلنا بيختلطوا مع زوار المكان كل يوم -في إشارة منهم للسجون".


و كعادتها حاولت الجماعة الدخول من عدة مداخل "اتكلموا عن السجون إعلامين دولة مش الجزيرة فبيقول "فى الفيديو ده مستشار الرئيس السيسي خلال حملته الانتخابية حازم عبد العظيم بيتكلم عن ظروف احتجازه، خليك فاكر إن ده مستشار السيسي شخصيًا مش معتقل عادي فله معاملة مختلفة. بيقو إنه محتجز فى زنزانة مساحتها 17 مترا وبينام على الأرض فيها 25 بني آدم ومفيهاش تهوية، متخيل الزحمة؟ متخيل الحمام أو بمعني أصح الجردل ممكن ينقل العدوى إزاي؟ بمعنى آخر يا صديقي بمجرد ما مسجون واحد هيتعدى كل المساجين هتصاب بالمرض فى خلال أيام والسجن هيبقى بؤرة للمرض. الأسوأ أنه بيقول إن المية بتقطع باستمرار، مش الصابون حتى! لأ المية نفسها مش متوفرة، الفيديو من برنامج عمرو أديب يعني مش من قنوات الإخوان ولا الجزيرة مثلًا".